24 prosince, 2015

Kečupová mračna


 *  *  *  *

Slovart je u nás znám svými krásnými, umělecky zaměřenými publikacemi, ale není překvapením, že také vydává velmi neotřelé young adult knihy s neobvyklými tématy. Tentokrát jsem se začetla do horké novinky jménem Kečupová mračna, která mě svou anotací okamžitě zlákala. A já vám vzkazuji: Nechte se zlákat též, stojí to za to! 

Vražda
Příběh začíná přiznáním hlavní postavy k vraždě. Ale volba tohoto přiznání byla zvolena vskutku netradičně. Hlavní hrdinka totiž píše kousek po kousku, střípek po střípku milostný příběh s tragickým koncem v dopisech, které následně odesílá americkému vězni, odsouzenému k smrti. Dívka se čtenářům vlastně ani nepředstaví. Nikdo, až do konce, nebude znát její pravé jméno, věk ani bydliště. Svoje dopisy totiž píše pod vymyšleným jménem z anonymní ulice. A tím více čtenáře dráždí svou tajemností.

Jedna noc
Vše začíná zcela nevinně. Mladá slečna zmítající se mezi vlastním dospíváním, problémy v rodině a náročnou školou, se rozhodne jednu, jedinou noc prožít zcela bez starostí a zodpovědnosti na večírku svého spolužáka. A tím odstartuje smutný a dramatický příběh své vlastní nerozvážnosti, kolotoče lží a intrik ale také hluboké lásky, která nakonec zničí vše. I milence samotné.


Vedlejší postavy
Čtenář ale kromě klasiky, v podobě lásky, dostane také zajímavý vývoj vedlejších postav. V příběhu se setká se sestrou hlavní hrdinky, která má sluchové postižení. A tak se i více přiblíží ke světu, jež je zdravým lidem zcela neznámý a na jehož existenci snadno zapomínáme. Dále je zajímavé sledovat sesterský souboj o přízeň rodičů, kteří ale tento problém nevidí, jelikož mají dost svých vlastních starostí. Čtenář tedy nahlédne do více životních příběhů, které jsou velmi realisticky zpracované, nic nezamlčují, jsou prostě takové, jaké je skutečně zná.

Drama
Kniha získala ocenění Waterstones, za nejlepší dětskou knihu. A není se čemu divit, autorka příběh napsala vskutku uvěřitelně, vyhrála si s detaily, neopomíjela běžné lidské potřeby a negativní stránky člověka. Vše odvážně zapracovala do děje. Kečupová mračna jsou neuvěřitelně čtivá, dopis za dopisem příběh rychle ubíhá, a čtenář si toho ani nevšimne. Bude chtít číst pořád dál a dál, jelikož jej autorka nechává stále v napětí.

Laskavý příběh
Troufám si tvrdit, že ač je kniha otitulována jako dětská či pro dospívající, skvěle si ji užijí i starší čtenáři, kteří hledají příběh s (lehce morbidním a ironickým) vtipem, láskou a životním dramatem. Kniha se čte velmi snadně a je i přes své smutné téma laskavá a legrační. Tento debut si prostě nenechejte ujít!



Knihu jsem pořídila v knihkupectví Dobrovský a vy můžete též:).

http://eshop.knihydobrovsky.cz/eshop-kecupova-mracna-664614.html

9 komentářů:

  1. Na tuhle knihu màm zálusk. Hezky napsaná recenze. Zvu tě na GA: http://siraelxy.blogspot.cz/2015/12/moje-vanocne-novorocni-giveaway.html

    OdpovědětVymazat
  2. Jee, tahle recence se mi líbí a nalákala mě víc, než co jsem četla i jiný. Ale není to ten pocit "o musím mít!" :D

    OdpovědětVymazat
  3. Na túto knihu sa veľmi teším :). Musím si ju skrátka prečítať :D.

    OdpovědětVymazat
  4. O knížce jsem se doslechla před nedávnem, zaujala mě. Těším se, jak budu mít příležitost si ji přečíst :)

    OdpovědětVymazat
  5. Já z té obálky prostě nemůžu <3 Kdo ji vymyslel, musel být génius, ty ptáčci na boku? Fakt krásné. A recenzí jsi mě dost nalákala na obsah :) Mám docela ráda, když je příběh vyprávěn prostřednictvím dopisů. Určitě po této knize sáhnu!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Presne to jsem si taky rikala:D. Hlavni hrdinka totiz miluje ptaky. Myslim, ze se ti bude moc pekne cist:)

      Vymazat