08 srpna, 2016

Zahrada spáčů

Beletrie pro dospělé
80 %

Uzavřená komunita, jež se nechává ovládat přírodou.
Duchovní vůdce, skrze nějž ona příroda promlouvá.
Manipulace myslí, zneužívání dospívajících a věznění nepoddajných.
Vítejte v Seed.

Vše, co Pearl za svůj krátký život poznala, se dá vyjádřit jediným slovem – Seed. Tak se nazývá uzavřená komunita, ve které se narodila. Řídí ji Papa S., duchovní vůdce, kterého všichni milují a uctívají. Když je Pearl patnáct let, přistěhuje se do Seed nová rodina, a s ní Ellis. Okouzlující a výřečný chlapec začne Pearl vyprávět o životě mimo komunitu. Odhaluje pravdu, která měla zůstat skryta. Bude mít dívka možnost poznat okolní svět na vlastní oči, nebo ji Papa S. nikdy nedovolí odejít?


Seed
Pearl je velice šťastná dívka. Právě se stala ženou, a i když její nástup do tohoto světa pro ni byl velmi traumatizující zkušeností, přesto si nového života užívá a těší se, až si ji vůdce Seed, Pappa S vybere za svou příští družku. Čekání na tento svůj sen si krátí tak, jak jsou všichni lidé v Seed zvyklí - pěstují ovoce a zeleninu, o niž s láskou pečují, vyrábí sladký med a za horkých dnů se chladí v rybníce.
Poklidný život v Seed však rozvíří příchod nových členů "tam z venčí". Pearl nechápe, proč by měli trpět návštěvníky ze zkaženého světa, avšak právě jeden z nich jí otevře oči a vyjeví pravdu, kterou nikdo v Seed nevidí. Krutost, manipulaci, lži, násilí a strach. A Pearl dojde k rozhodnutí. Seed není takové, jak si myslela.

Zvrácené ovládání myslí
Autorka čtenářům představuje originální nápad v podobě komunity, jejíž členové jsou zcela zmanipulování charismatickým vůdcem, jemuž bezmezně věří každé slovo. V podstatě jsou tito lidé doslova ovcemi čekajícími na porážku, ale přesto si skutečně myslí, že tento život je jediný správný. Jak někteří zcestovalejší čtenáři vědí, komunity, kulty či sekty tohoto rázu nejsou ve světě neznámé, tudíž se dá říci, že se autorka inspirovala skutečností. Čtenáři si tak mohou vychutnat psychologickou sondu do zvráceného světa ovládání lidí a následků, jež z toho vyplývají. Příběh se nevyhýbá tématům, jako je zneužívání dospívajících, použití strachu jako prostředku manipulace, incestu a násilí na ženách.

Slyším jeho hlas, cítím stěny a nemůžu uniknout. A přestože vím, že mě nikdo neuslyší, začnu křičet. Provinila jsem se.
,,Udělala jsem něco špatného!" vykřiknu, zatímco stěny mi tlačí do zad i do hrudi.

,,Co jsi udělala?" Pohltí mě jeho hlas a stěny se zastaví.
,,Já nevím," zasténám.
,,To příroda pohybuje těmi stěnami," zvolá Papa S. Musíš se přiznat přírodě."
A stěny mě znovu začnou mačkat.

text byl zkrácen

Poklidný začátek, dramatický konec
Zahrada spáčů začíná vcelku dramaticky, totiž první menstruací hlavní hrdinky, která si díky neinformovanosti ze strany komunity myslí, že umírá. Dále se děj vine spíše poklidně, ukazuje běžné dny, jež hrdinové v Seed zažívají, aby si tak čtenáři mohli udělat představu, jak vypadají jejich životy. Následně začne příběh příjezdem nových členů gradovat, avšak autorka se rozhodla skrývat rozuzlení děje až do konce. Teprve totiž na konci se čtenáři dozví, zda zvítězí to, co je známé nebo to, co by mohlo být lepší. A ani tato volba nezůstane bez odezvy.

Zahradu spáčů doporučuji vyzrálým dospívajícím a dospělým, avšak s upozorněním, že se jedná o velice citlivé téma, které ne každý zvládne.



Knihu doporučuji zakoupit v Knihách Dobrovský
https://www.knihydobrovsky.cz/beletrie



12 komentářů:

  1. Hm, tak tohle vypadá opravdu zajímavě. Normálně by mě kniha asi úplně nenalákala, pravděpodobně bych ji přehlídla a šla prostě dál. Ale po téhle recenzi jsem si ji hned rezervovala v knihovně a těším se, až si ke mě najde cestu :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem rada, ze jsem te inspirovala;). Slupnes ji jako malinu:).

      Vymazat
  2. Tyhle "pošahaný" uzavřený komunity budou asi vždycky vděčné téma. Díky za tip, nejspíš by mě kniha minula, připisuji na seznam a snad se k ní brzy dostanu.
    fiamorisrunning.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat
  3. Tak to vypada zajimave. Ale ja uz kdyz je nejaky film,kde vsichni poslouchaji jedno,fanatici a ruzni poslove boha mam chut na ne zacut rvat at se proberoh a pouzivaji svoji hlavu. Nevim jak by dopadlo tohle cteni :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
  4. Taky mě to docela láká. A dala jsi tomu pěkné hodnocení, takže to určitě zvážím :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkusit to muzes. Hodnotila jsem to vysoce i diky originalite tematu. Zpracovani je jednoduche, nehledat zadnou hlubokomyslnost.

      Vymazat
  5. Asi určitě se po ní podívám. Vypadá to docela... zvláštně :D
    Super recenze! :)

    OdpovědětVymazat
  6. Musím říct, že na tuhle knížku jsi mě dost nalákala už na skupině :) Asi ji časem zkusím :)

    OdpovědětVymazat