03 září, 2017

Láska mezi řádky


Každý z nás s úsměvem vzpomíná na svou první oblíbenou knihu, na oblíbenou pohádku, již nechtěl dát z ruky. Dodnes si pamatujeme ilustrace, které ji doprovázely a pocity, jež jsme z ní měly. 
Delilah si právě tak oblíbí vzácný ilustrovaný výtisk ve školní knihovně, který vypráví příběh prince Olivera. Jeho dobrodružství přečetla už stokrát. 
Proto ji jednoho dne překvapí, když ve známé ilustraci spatří něco, co tam nikdy předtím nebylo.



Co byste dělali, kdyby na vás postava z knihy promluvila? Delilah nesnáší školu právě tak moc, jako miluje knihy. Přesněji řečeno jednu knihu, které se nemůže nabažit. Kdyby děti v její třídě věděly, kolikrát četla tu sladkou pohádku, kterou našla v knihovně, určitě by se jí vysmály. V patnácti by už na pohádky věřit neměla. Avšak pro Delilahu znamená tento příběh víc než jen slova na papíře. Cítí, že se za příběhem něco skrývá. A jednoho dne přijde na to co. Zjistí, že okouzlující princ z pohádky je skutečný a zalíbila se mu jedna dívka, která čte opakovaně jeho příběh. Jak to, že princ ze slov žije? A může jejich láska vydržet, když každý pochází z jiného světa?


Delilah je osamělá dívka z rozvrácené rodiny. Otec ji i mamku dávno opustil, a nyní má novou, "lepší" rodinu v Austrálii. Maminka Delilah dělá co může, aby prací uklízečky uživila dům, i je obě, a tak tráví všechen svůj čas prací. Delilah se proto musí z velké části postarat sama o sebe a nezatěžovat maminku svým neúspěšným školním životem. Poté, co nešťastně poranila oblíbenou dívku během tělocviku, se k ní všichni obrátili zády. A z celkem pohodové holky se stala šedá myš. Zbyla jí jedná kamarádka, jediná podpora v životě, co má.
Vše se změní, když si jde do knihovny půjčit knihu, a místo té, kterou hledala, na ni vypadne podivná, stará, poničená, fialová pohádková kniha Mezi řádky. Delilah si ji přečte jednou. Pak znovu. A znovu. Až se jí nemůže nabažit. Cítí se trapně, že dívku v jejím věku zajímá pohádka pro děti. Jenže ona se může s hlavním hrdinou ztotožnit. Rozumí tomu, co prožívá. Kdyby tak princ Oliver byl skutečný...

Princ Oliver je znechucen svým životem. Pokaždé, když čtenář otevře knihu, jeho příběh, musí sehrát svou roli prince zachraňujícího princeznu. Nikoho nezajímá, že princezna má IQ houpacího koně, a že on sám touží uniknout pryč z této pohádky, z tohoto světa. Jenže kniha mu nedovolí měnit svůj scénář. Ať se snaží sebevíc - křičí, skáče, dělá obličeje, čtenář přesto vidí jen to, co vidět má.
V poslední době knihu stále dokola čte jedna a tatáž dívka. Princ Oliver by rád věděl, co se jí může na takovém příběhu pořád líbit. A tak na ni zkusí promluvit.


Láska mezi řádky předchází knize Láska mezi písmenky, jež vyšla minulý rok u nakladatelství Cooboo. Vypráví příběh Delilah a Olivera, jež v sobě najdou zalíbení, i přes to, že jsou každý z jiného světa. Povede se jim překonat bariéru, která je dělí, a zůstat spolu?
Sérii Between the lines napsala oblíbená autorka Jodi Picoult společně se svou dcerou Samanthou, kterou celý koncept napadl. Sama autorka má v knize úžasnou předmluvu, která mi vehnala slzy do očí.
Jediné, co bych knize vytkla, je příběh prince Olivera, ten původní, který sice působí vtipně, ale já bych uvítala spíše něco klasičtějšího, romantického. Pasáže s ukázkami jeho příběhu mě tedy moc nezaujaly, i když jsem se občas zasmála, ale zdá se mi, že se to jinak ke knize nehodí.

,,Když před tím budeš zavírat oči, ničemu nepomůžeš," stál si Oliver na svém. ,,Řekni mi, zůstává ti v ústech kouřová pachuť?"
Drak mrknul.
,,Klasický příznak. Máš retinovaný ohnivý špičák, kamaráde. Pokud to nebudeš řešit, může se ti začít odlupovat kůže, dostaneš zápal nozder, budeš mít ohořelý jazyk..."
Drak s každým příznakem, který poznával, kousek couvnul a oči mu lezly z důlků.
,,... a může to skončit i předčasnou smrtí."¨
Drak se posadil na zadní nohy a tlamu pevně zavřel.
Jak princ Oliver přechytračil draka.

Kniha je romanticky laděná, spíše dětsky zaměřená. Doporučuji ji čtenářům kolem 12-ti let. Svým nápadem mi připomněla sérii Země příběhů od Chrise Colfera. Pro nás dospělé bych příběh označila za příjemnou oddechovku, jednohubku, kterou můžete bezpečně zahnat čtecí krizi, nebo vyplnit mezeru mezi jinými žánry.
I  já, jakožto pomalý čtenář, jsem knihu dala za jedno odpoledne - tak je čtivá a pohodová.


Děkuji nakladatelství CooBoo za recenzní výtisk.



2 komentáře:

  1. Upřímně nechápu, proč v ČR vyšel nejprve druhý díl a pak až ten první. Mám doma dvojku, zkoušela jsem se začíst, ale proč? Spousta mi toho bude unikat bez přečtení prvního dílu. Takže se strašně moc těším, až mi v knihovničce přistane Láska mezi řádky a přečtu si oba díly naráz. Jsem už dlouho rozhodnutá, že si příběh pořídím, takže mě nemůže nic odradit. Přece nebudu mít doma jen druhý díl. :D Hezká recenze, zas mi řekla o knize o trošinku víc. Už se nemohu dočkat. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Moc pěkná recenze :) Ještě jsem nečetla ani Lásku mezi písmenky :) No aspoň si teď mohu dopřát oba díly hned po sobě :)

    OdpovědětVymazat